Slovenské podniky podľa tejto metódy merania úspešnosti firmy dosahujú hodnotu 0,85. To znamená, že zo 100% potenciálu dokážu efektívne využiť iba 15%, zvyšok až celých 85% sa stráca, je teda odpadom. Európske firmy dosahujú entropiu 0,3 až 0,2, respektíve 70 až 80%-ný potenciál úspešnosti. (TREND, číslo 19, roč. 10 z 10. mája 2000, str. 12A)
Naše aplikácie:
Už päť rokov sa zaoberáme hodnotením efektívnosti fungovania firiem (pozri Skúsenosti). Pomáhame im pri hľadaní ich silných stránok i poukazovaním na možnosti zlepšenia (zníženie entropie). Pri tejto práci vychádzame z overeného know-how, ktoré sme dostali od britských trénerov v rámci tréningu "Identifikácia a analýza tréningových potrieb" a zároveň využívame poznanie špecifík fungovania našich podnikov.
Táto metóda je založená najmä na dotazníkovom zamestnaneckom prieskume. Získané informácie sa verifikujú a dopĺňajú o informácie zo štruktúrovaných rozhovorov s pracovníkmi firmy - inštitúcie a z analýzy firemných materiálov - prospektov, výročných správ, násteniek, organizačných smerníc, pracovných postupov a pod. Pre komplexný obraz, ktorý nadobúdame o firme sú nie zanedbateľné aj informácie a skutočnosti získané vlastným pozorovaním pracovníkov a prostredia firmy.
Tieto nástroje nám umožnia veľmi efektívne a zároveň dostatočne presne v priebehu 2 - 4 týždňov určiť:
potrebu konkrétnych typov tréningov pre jednotlivé skupiny pracovníkov (TOP manažment, stredný manažment, majstri, obchodníci, nákupcovia a pod.)
tzv. netréningové opatrenia (zmena firemnej kultúry, stratégie či jednotlivých politík, úprava organizačnej štruktúry, reinžiniering niektorých procesov, personálne opatrenia, zmena systému hodnotenia, odmeňovania a motivácie pracovníkov, návrhy na nákup investícií, ale i drobné nákupy, ktoré zlepšujú pracovné prostredie a významne zvyšujú motiváciu ľudí a pod.).
Metóda je pouľiteľná od malej firmy s niekoľkými zamestnancami až po firmy a inštitúcie s niekoľkými tisíckami zamestnancov. Vo svete sa neustále zvyšuje počet firiem, ktoré pravidelne vykonávajú zamestnanecký prieskum. Firma IBM vykonáva takýto prieskum každé dva roky, pričom osloví 3000 svojich zamestnancov. Sears Roebuck, General Motors, Ford Motor a Citycorp pravidelne zbierajú názory svojich zamestnancov. Hartmarx Corporation vyhodnotí spokojnosť svojich 25 000 zamestnancov každé tri roky. (Zdroj: Ivancevich, Donnelly, Gibson: Management - Principles and Functions, IRVIN Inc., Boston, 1989)
Zamestnanecký prieskum je efektívnym nástrojom na získanie názorov a zistenie spokojnosti zamestnancov napriek tomu, že metóda je dosť nákladná. Takýto prieskum stojí podľa toho istého zdroja tieto firmy v priemere od 50 000 do 125 000 USD, ak ho robí externá poradenská firma a 25 000 až 70 000 USD, ak sa robí interne. Samozrejme, v našich podmienkach je možné, najmä pri malých a stredných firmách, uvažovať s cenou rádovo nižšou.
Zamestnanecký prieskum by nemal ostať bez odozvy - po kaľdom z nich sa zvyšuje očakávanie zamestnancov, že manažment zareaguje na ich podnety a požiadavky. Cieľom každého prieskumu by mala byť jasná špecifikácia zmeny a ako bude táto zmena hodnotená. Stanovené ciele musia pozitívne vplývať na ziskovosť firmy, jej konkurencieschopnosť, flexibilitu a efektívnosť.
dotazník na zisťovanie existencie, poznania a realizácie hlavných cieľov firmy
dotazník k úrovni jednotlivých oblastí riadenia (organizačná štruktúra, kultúra, motivácia, komunikácia, tímová práca, kreativita, práca s ľudskými zdrojmi atď.)